Važnost higijene zuba i usne šupljine

Bolesti zuba kod pasa i mačakaPreko 80% kućnih ljubimaca ima problema sa zubima ili usnom šupljinom. Neugodan zadah iz usta je problem koji vlasnici smatraju normalnim te ga ne spominju prilikom odlaska veterinaru. Otežano uzimanje i žvakanje hrane također upućuje na probleme sa usnom šupljinom.

Usna šupljina je topla, vlažna i puna hranjivih tvari što ju čini savršenim mjestom za razvoj mikroorganizama. Većina mikroorganizama je fiziološka i ne stvara probleme, no jednom kada se stvori plak ili zubni kamen fiziološka mikroflora u ustima je poremećena. Ukoliko se patogeni mikroorganizmi razviju u prevelikom broju dolazi do razvoja bolesti.

Cilj održavanja higijene zuba i usne šupljine je prevencija ili kontrola periodontalnih bolesti i to smanjenjem nakupljanja plaka (bakterijskog filma) te prevencijom mineralizacije istog, tj. nastajanja zubnog kamena.

Najčešći problemi kod pasa su:

• Gingivitis – upala desni
  • Periodontitis – bolest usne šupljine koja napada desni i kost te nježno tkivo oko zuba
  • Piorea – gnojna upala desni i zubnih alveola koja najčešće završava ispadanjem zuba
  • Plak – nakupina bakterijskih produkata, sline i epitelnih stanica na caklini zuba, može uzrokovati periodontitis, kamenac ili karijes (rijedak u pasa)
  • Zubni kamen – kalcijev karbonat i kalcijev fosfat kombiniran sa organskim materijalom istaložen na površini zuba (mineralizirani plak).

Razvojem periodontalnih bolesti javlja se mogućnost da toksini krvotokom dođu do srca, bubrega, jetre i mozga te uzrokuju trajne promjene na organima, a često i fatalne posljedice.

Bolesti zuba kod pasa i mačakaPrvi korak u održavanju zdravlja usne šupljine jest osiguravanje dobro izbalansiranog obroka baziranog na mesu. Redovitim davanjem poslastica od prešane sušene kože, igračke od tvrde gume ili najlona potiče se mehaničko skidanje naslaga sa zuba.

Uzrok nastanka periodontalnih bolesti je upravo stvaranje plaka, odnosno bakterijskog filma koji se vrlo lako uklanja redovitim četkanjem zuba. Četkanje se mora obavljati svaki dan da se postignu željeni rezultati te kombinirati sa drugim metodama održavanja higijene. Zubne paste za pse su napravljene sa aromama privlačnim psima te ih psi najčešće brzo zavole i prihvate kao dnevnu rutinu. Postoje i četkice namijenjene kućnim ljubimcima koje su specijalno oblikovane za njihove potrebe.

Pri redovnom posjetu veterinaru (npr. zbog cijepljenja) poželjno je zamoliti ga da temeljno pogleda usnu šupljinu te da vas obavijesti o eventualnom početku razvoja bolesti kako bi se započelo pravovremeno liječenje.

Važnost higijene zuba i usne šupljineKod mačaka je potrebno postepeno navikavanje na četkanje no i kod njih je to najbolji način održavanja zdravlja usne šupljine. One su sklone nastanku plaka i zubnog kamena, gingivitisu, stomatitisu i perodontalnoj bolesti. No, kod njih upala desni ili čitave usne šupljine ne mora biti znak loše higijene već simptom neke zarazne bolesti: mačje imunodeficijencije (FIV), mačje leukemije (FeLV) ili infekcije mačjim calicivirusom ( FCV). Tako da je potrebno isključiti te dijagnoze prije daljnjeg liječenja problema.

Specifična bolest u mačaka, resorptivna lezija zuba (Feline odontoclastic resorptive lesions (FORLs) je česta u mladih i starijih mačaka te je procijenjeno da više od 70% mačaka ima barem jednu FORL. To je erozija u zubu,uzrokovana djelovanjem odontoklasta (stanicama koje uzrokuju razaranje zuba) najčešće kod granice sa desnima (na vratu zuba), no može biti i niže. Uzrok ove bolesti je nepoznat i teško ju je dijagnosticirati.

Važnost higijene zuba i usne šupljineČesto je potrebno mačku pregledati pod anestezijom. Može se uočiti kao da mala količina desni raste iz zuba, a zapravo su desni upaljene i reagiraju ispunjenjem nastale erozije zuba. Dijagnosticira se RTG-om ili sondiranjem zuba u općoj anesteziji. Takvi zubi su jako osjetljivi i mačke pokazuju bol prilikom dodira, bezvoljne su i otežano uzimaju hranu. Ukoliko se ne liječi, vremenom dolazi do propadanja krune i pucanja zuba, no korijen ostaje unutra. Zub zahvaćen FORL-om treba izvaditi, u protivnom se bolest širi na okolne zube, i drugog liječenja na žalost nema.