Lomovi kostiju

Lom kosti ili fraktura je ozljeda koja rezultira prekidom kontinuiteta kosti. Najčešće nastaje kratkotrajnim djelovanjem snažne vanjske sile kada govorimo o traumatskom lomu. Lomovi u kućnih ljubimaca najčešće su uzrokovani prometnim nezgodama i padovima. Spontani prijelom nastaje zbog povećane lomljivosti kostiju uslijed prisustva bolesti kao što su koštani tumori, metastaze tumora, osteoporoza ili infekcija kosti pod nazivom osteomijelitis.

Prema obliku linije i površine lomove možemo podijeliti na:

• linearni lom – poprečni, kosi ili spiralni
  • kominutivni lom – postoji veći broj ulomaka
  • lom s defektom – kad je dio kosti izgubljen, najčešće zbog strijelne ozljede
  • nepotpun lom zelene grančice (green stick) – tijek kosti je samo djelomično prekinut

Prema odnosu prijeloma i mekog tkiva razlikujemo otvoreni i zatvoreni lom. Prema odnosu prijeloma i mekog tkiva razlikujemo otvoreni i zatvoreni lom. Otvoreni lom je ozljeda kod koje je prekinut kontinuitet kože ili sluznice u blizini loma kosti uslijed pomicanja ulomaka (fragmenata) kosti. Otvoreni lom predstavlja daleko ozbiljniji problem zbog veće vjerojatnosti komplikacija uslijed razvoja infekcije i usporenog cijeljenja zbog traume okolnog tkiva i ugrožene cirkulacije. Pristup u liječenju otvorenih lomova je po mnogo čemu ozbiljniji i zahtjeva operacijsko zbrinjavanje rane i samog loma.

Zatvoreni lom je onaj kod kojeg je cjelovitost kože očuvana. Način liječenja može biti konzervativan u obliku imobilizacije gdje koristimo različite udlage i gipsane zavoje, ili izvođenjem operacijskih zahvata pod nazivom osteosinteza.

Vidimo da je spektar lomova vrlo velik sa brojnim varijacijama. Treba dodati i da čimbenici veličine, dobi ili starosti životinje, njenog načina držanja i kretanja, namjene (radni, službeni, trkaći psi), kao i stanje životinje obzirom na moguće prisutne bolesti, a osobito mogućnosti i sudjelovanje Vas kao vlasnika u rehabilitaciji pacijenta igraju nerijetko presudnu ulogu u odabiru našeg načina liječenja kao i prognozi brzine i kvalitete oporavka. Vidimo iz navedenog da praktično ne postoje dva istovjetna loma što nama diktira obvezatni individualni pristup svakom psu ili mački obzirom na procjenu i odabir najpovoljnijeg načina i tehnike liječenja. Upravo zbog toga za izvođenje osteosinteza raspolažemo gotovo svim vrstama najsuvremenijih visokokvalitetnih implantata (alantezama) renomiranih proizvođača poput firme Synthes, Aesculap i Veterinary Instrumentation.

U mogućnosti smo u skladu sa konkretnom vrstom i konkretnim obilježjima pojedinog loma kosti pravilno odabrati i izvesti gotovo svaku priznatu tehniku osteosinteze. Osteosinteze vijcima, bušnim iglama, pločama, serklažnim ortopedskim žicama, intramedularnim alantezama, vanjskim fiksatorima izvodimo korištenjem velikog broja, za svaki lom specifično građenih i oblikovanih, implantata iznimno visoke kvalitete.

Pri izvođenju operacija na kostima (osteosinteza) pridržavamo se osnovnih pretpostavki za uspješno cijeljenje loma kostiju:

• precizno podešavanje i uski kontakt oba kraja kostiju (repozicija ulomaka)
  • apsolutno mirovanje do potpunog zarastanja kostiju (stabilnost ulomaka)
  • očuvanje okolne cirkulacije i tkiva na pogođenom području

S tim u vezi napominjemo de se uvijek pridržavamo mehaničkih i bioloških principa liječenja lomova kostiju. To znači da pri namještanju koštanih ulomaka u što povoljniju poziciju operacijsku traumu tkiva nastojimo svesti na minimum.

Četvrta pretpostavka uspješnog cijeljenja je uspostava pune funkcije operirane noge, tj. kretanje u što ranijem postoperacijskom periodu. Rehabilitacija pacijenta od izuzetne je važnosti, stoga u našem tretmanu liječenja lomova kostiju zauzima važno mjesto. Fizikalna terapija i rehabilitacija pasa i mačaka nakon operacijskih zahvata sa svim njenim mogućnostima djelovanja, opisanim u odgovarajućim poglavljima naše web stranice, obvezatan su dio našeg sveukupnog terapijskog pristupa.