Piometra

Piometra je gnojna upala i infekcija maternice u kuja, rjeđe mačaka, uvjetovana spolnim hormonima.

Nakon tjeranja razina spolnih hormona u krvi ostaje povišena narednih 8-10 tjedana kako bi se maternica pripremila za graviditet. Ukoliko ženka ne ostane gravidna u zadebljaloj stijenci maternice javljaju se cistične promjene. Tako zadebljala cistična stijenka luči tekućinu koja je idealan medij za razvoj raznih bakterija koje se razmnože i uzrokuju nastanak gnoja

Ovakva stanja se češće javljaju kod starijih kuja, naročito ako kuja nikad nije štenila, no može se javiti kod ženskih životinja svih dobi. Piometra se također javlja kao komplikacija hormonalnog liječenja (npr. kod kontraceptivnog korištenja lijekova).

Cerviks je ulazno mjesto u maternicu i čvrsto je zatvoren osim u periodu tjeranja ili poroda. Kad je otvoren bakterije mogu slobodno prelazit iz vagine u maternicu. U normalnim uvjetima maternica nije medij u kojem se bakterije razmnožavaju do te mjere da uzrokuju bolest, ali u stanju promijenjene stijenke sa cističnim tvorbama nastup infekcije je prilično olakšan.

Tipično vrijeme javljanja bolesti je 1-2 mjeseca nakon tjeranja.

Simptomi

Ako se radi o otvorenom tipu gnoj se cijedi iz maternice kroz vaginu van. Vlasnici simptome ovog tipa uoče kao gnojni, sukrvavi iscjedak na koži ili dlaci ispod repa, kao i na mjestu gdje životinje borave. Iscjedak može i ne mora imati miris. Simptomi koji se mogu, ali ne moraju pojaviti su povišena tjelesna temperatura, gubitak apetita i depresija.

Ako se radi o zatvorenom tipu gnoj se ne može cijediti van. Sakuplja se u maternici te na taj način uzrokuje očito proširenje abdomena. Bakterijski otrovi otpuštaju se i ulaze u krvotok te na taj način uzrokuju akutno očitovanje simptoma kao što su : gubitak apetita, depresija, moguće povraćanje i proljev, otečena stidnica, te učestalo i pojačano uzimanje vode. Bakterijski toksini utječu na funkciju bubrega koje mogu oštetiti do stadija njihova zatajenja ako se stanje pravovremeno ne liječi.

Osim simptoma koje životinja pokazuje pomoćne metode dijagnostike su rentgen i ultrazvuk. Rentgen može ali ne mora pokazivati pojačanu sjenu rogova maternice ispunjenih gnojem. Ultrazvučna dijagnostika pruža precizniju dijagnostiku i metoda je izbora. Pretragom krvi najčešće se uočava promijenjena bijela krvna slika.

Liječenje

Nadoknada tekućine infuzijama se koristi u cilju rehidracije organizma kako bi se minimaliziralo oštećenje bubrega. Obilna rehidracija je potrebna i kao priprema za operaciju, te postoperativno kada ubrzava oporavak pacijenta.

Uz nadoknadu tekućine te pravilno odabran antibiotik operacija uklanjanja maternice i jajnika (ovariohisterektomija) još uvijek ostaje najbolji način liječenja. Hormonalno suzbijanje piometre nije uvijek uspješno i ima stroga ograničenja. Dok ne vidimo da li takvim liječenjem postižemo pravilan efekt životinja već može biti u teškom općem stanju koje potencijalno može onemogućiti operaciju ili završiti fatalno. Također ponavljanje ove bolesti je u slučaju neoperativnog liječenja 75%, a mogućnost ponovne koncepcije 50%.

Bitno je znati da kastrirane kuje također mogu razviti jedan oblik piometre koji se naziva „piometra batrljka maternice“ (eng. „stump pyometra“). Pretpostavlja se da je povezano s ostatkom tkiva jajnika, te s aplikacijom egzogenih spolnih hormona. Simptomi i liječenje su potpuno jednaki kao kod nekastriranih kuja.

Kada razmotrimo sve navedeno piometra je stanje koje zahtijeva pomno zapažanje nerijetko nejasnih simptoma te hitno i radikalno operacijsko liječenje kojim se životinji spašava život.